February 20

801ad55b14b8759b10b6c68e4e85bf87

De ce un articol intreg despre insulina? Pentru ca este hormonul responsabil de luarea sau pierderea in greutate, de instalarea sindomului metabolic, a diabetului si a multor altor maladii.
Odata inteles mecanismul de actiune al acestui hormon luarea deciziilor alimentare vor fi mult mai logice si mai simple.
Asadar… insulina este secretata de pancreas, mai precis de catre celulele beta ale acestuia (celulele alfa fiind implicate in secretia de enzime necesare digestiei), avand o secretie bazala (care asigura o glicemie constanta intre 70 si 110 mg/dL) si una dictata de alimentatie (situatie in care glicemia creste pana la 200 mg/dL urmand sa revina la valoarea normala aproximativ la 2 ore dupa masa).

Alimentele consumate in cadrul unei mese sunt formate din proteine, lipide si carbohidrati, macronutrienti care in urma digestiei sunt procesati de organism sub diferite forme care pot fi utilizate la nivel celular. Cantitatea de insulina eliberata de pancreas in urma unei mese este direct proportionala cu cantitatea si calitatea carbohidratilor (zaharurilor) consumati.

Rolul insulinei este de a lua fiecare molecula de zahar din circulatia sangvina si de a o prezenta celulelor, mai precis receptorilor situati la suprafata acesteia care o vor prelua, o vor introduce in celula si o vor intrebuintata pentru a genera energie. Tot ce nu se foloseste se depune sub forma de grasime pentru a fi eliberata mai tarziu, in functie de necesitatile organismului.

In momentul in care zaharul din sange se afla intr-o cantitate prea mare, pancreasul secreta o cantitate suplimentara de insulina care forteaza celula sa primeasca glucoza producand ulterior o stare de hipoglicemie adica o scadere brusca a zaharului din sange tradusa prin senzatia de foame, pofta de dulce, oboseala si luare in greutate.

La nivel celular cantitatea de glucoza este prea mare, aceasta nu poate fi utilizata in timp util, (consumul este prea mic datorat lipsei sportului sau, mai rau, a sedentarismului) iar prin mecanismul de feed back negativ are loc blocarea si diminuarea numarului receptorilor de la suprafata, acestia refuzand sa mai reactioneze in prezenta insulinei. In aceste conditii organismul suprasolicita pancreasul, insulina se elibereaza in sange in cantitate mare (hiperinsulinism) dar, cu toate acestea, nu isi poate indeplinii functia; zaharul circuland liber in sange si inducand o valoare din ce in ce mai ridicata a glicemiei.

Cu timpul insa secretia pancreasului se epuizeaza, cantitatea de insulina este din ce in ce mai mica ajungandu-se la instalarea diabetului si a complicatiilor acestuia, fiind necesara o medicadie antiabetica care sa „stoarca” pancreasul de insulina care inca o mai are sau, mai rau, fiind necesar un aport exterior de inusulina.

In acest fel, cu toate ca dieta este bogata in calorii, celulele sunt infomentate, au nevoie de energie pt a realiza toate procesele dar nu au capacitatea de a utiliza corespunzator glucoza, cu toate ca zaharul necesar se afla atat de aproape.

Vestea cea buna este ca ca rezistenta la inusulina si hiperinsulinismul pot fi corectate atat cu ajutorul sportului ( prin modificarea sensibilitatii receptorilor – aceastia primesc mai usor glucoza si cresc in numar) dar mai ales cu ajutorul unei alimentatii corecte prin stimularea unei secretii cat mai lente a insulinei, evitand spikeurile, hipoglicemia ulterioara si toate problemele secundare acestui dezechilibru: diabetul de tip 2 *, hipertensiunea arteriala, bolile cardiovasculare, hipercolesterolemia, cancerul de san si sindromului ovarului polichistic, cancerul endometrial , boala Alzheimer si depresia.

Pe langa bolile enumerate rezistenta la insulina mai poate aparea si in timpul sarcinii, in cadrul unor infectii severe, in conditii de stres, in perioade de inactivitate, tratament cu corticoizi.

Articolele urmatoare se vor axa pe gasirea celor mai bune solutii pentru diminuarea rezistentei la insulina atat din punct de vedere al alimentatiei prin identificarea diferentelor dintre carbohidtrati si impactul acestora asupra glicemiei precum si prin identificarea celui mai eficient tip de sport care ar putea “resensibiliza” receptorii insulinici.

*Doua studii importante au fost conduse recent care au estimat modalitatile de evitare a instalarii diabetului de tip 2. Unul s-a desfasurat in Finlanda iar celalalt in SUA, efectuat de DPP (Diabetes Prevention Program), ambele concluzionand ca dieta si exercitiile su redus instalarea diabetului de tip 2 cu 58%.